Literarni natečaj 2022
V četrtek, 22. aprila 2022 je v kavarni R&B Cafe potekala podelitev priznanj letošnjega literarnega natečaja, ki ga je revija PAN!KA organizirala v sodelovanju s Kako si? na temo citata Erika Eriksona: Življenje brez soodvisnosti nima smisla. Ljudje drug drugega potrebujemo in prej kot to spoznamo, bolje je. Na literarni natečaj se je letos prijavilo kar 48 nadobudnih avtorjev in avtoric, najboljše med njimi pa je izbrala strokovna komisija, ki so jo sestavljali študentka psihologije Sara Pavlović Milijašević, avtorica, literarna urednica in kritičarka Veronika Šoster ter klinični psiholog in asistent Mark Bračič.
Podeljene so bile štiri nagrade in sicer po eno priznanje v vsaki izmed starostnih kategorij ter eno skupno priznanje za najboljšo pesem po izboru bralcev, strokovna komisija pa se je prav tako odločila podeliti posebno omembo. Nagrade so prejeli:
v kategoriji dijaki Ana Kumperger s pesmijo Sprehod med fotografijami,
v kategoriji študentje Gloria Džankić s pesmijo Sredin strah,
v kategoriji odrasli pa Marko Stupar s pesmijo Se slišva.
Komisija se je za pesniško kvaliteto odločila s posebno omembo izpostaviti tudi Niko Gradišek, nagrado za najboljšo pesem po izboru bralcev pa je prejela Pia Kramberger. Vseh pet pesmi si lahko preberete spodaj.
Čestitke vsem sodelujočim, še posebej pa petim nagrajenim, naj ustvarjalna žilica v vas ne zamre.
_
Ana Kumperger
SPREHOD MED FOTOGRAFIJAMI
sedim na leseni klopci v parku
v rokah držim album z rumenimi platnicami
krošnje nad mano počasi zardevajo
oktobrska jutra se skrivajo pod že odpadlim listjem
najdem fotografijo sebe z babico in dedkom
na moji prvi vožnji z vlakom
še avgustovsko sončenje z očali Hello Kitty pri petih letih
in moj prvi baletni nastop v 2. razredu
zakaj sem nehala plesati?
razredna fotografija s planinskega pohoda na bližnji hrib
kjer sem padla in si ranila koleno
še zdaj se mi pozna brazgotina
izbrskam selfie s prijateljicami na vroči čokoladi
in fotografijo družinskega potovanja po Toskani
ati je našel najboljši sladoled
obrnem list in se zazrem vate
v najino streseno fotografijo
nastalo v spontanem trenutku hudomušnega smejanja
pogrešam orkestrske vaje v glasbeni šoli
in stiskanje pomarančnega soka za nedeljski zajtrk s sestro
poiščem še fotografijo speče Mimi na kavču
in sankanja z bratrancem na stričevi kmetiji
sani niso nič proti žakljem krme
zaprem album in se naslonim nazaj
vzdihnem
kot bi jim dala čopiče
da s svojo risbo prispevajo k odsevu mojih korakov v luži
mimo katere se sprehodim na poti domov
Obrazložitev komisije:
Pesem je skozi svoje odkrivanje soodvisnosti subtilna. Jezik teče naravnano, neprisiljeno, kar naredi pesem prijetnejšo za branje. Skozi pesem izvemo neko zgodbo, ki je skozi ves čas konsistentna – neko osebno, družinsko zgodbo, ki je kljub temu dovolj splošna, da jo lahko vsak aplicira na katero od svojih osebnih izkušenj. Sprehod med fotografijami je čustven, a ne razčustvovan, kar kaže na zelo zrelo poezijo.
_
Gloria Džankić
SREDIN STRAH
Preslikali smo avtoportret Boga,
vendar je ostal meglen in razobešen na praznem hodniku
in njegov dar nevidnosti je postal neopažen.
Naše duše so se namestile na vlak in izstopile eno postajo bližje kakor prejšnjič,
vendar še zmeraj ne dovolj blizu
in ostali smo razsedeni z nerešljivo križanko na zadnji strani tednika.
Ogledalo na nebu je spregovorilo
v jeziku, ki ga ne poznam,
in odsevalo moj sredin strah pred staranjem v osami,
pred pisanjem vseh besed brez še ene sebe, ki bi jih prebrala,
vsak dvom prezebel in ujet v star posteljni okvir.
Za s seboj spakiram vse površinske praske
predpotopnih dni, ki so ošvrknile moje pisalo
in ga niso pripravile na bolečino samote, ki je sledila
in napišem sporočilo drugim potnikom na vlaku,
da bi se morda kdo uzrl po meni,
in z menoj ob sredah rešil križanko.
Obrazložitev komisije:
Pesem je sveža, predstavlja nam iskanje drugih, ki je na nek način obupano, a ne zares. Skozi branje nas je pesem presenetila – predvsem reševanje križanke z drugo osebo, ki si ga pripovedovalec želi. To je zelo individualna aktivnost, ki pa jo avtorica spremeni v izraz intimnosti. Pesem predstavlja vsakdanjo soodvisnost – v njej se lahko najde vsak.
_
Marko Stupar
SE SLIŠVA
Se ti javim naslednjič, ok?
Ali te pa nazaj pokličem.
Če ne, se pa kaj vidimo.
Na pogrebu zihr, glej.
Haha.
Piši mi kaj,
greva lahko na kakšno pijačo.
Lahko pa pokličeš, ne.
Samo daj po četrti.
Do takrat sem bizibizi.
Če je zasedeno, mogoče ravno
eden drugega kličeva.
Saj veš, kako je.
Sori, ker se ti nism javu.
Avgust je, veš.
Jaz sem pa še vedno v maju.
Te pokličem, ko bom bolje volje.
Morda že jutri.
Ali pa v sredo čez leto in pol.
Sori, res.
Neki je prišlo vmes.
Pomembne reči.
Familija,
pa služba,
pa vsi,
pa vse.
Saj veš, kako to gre.
Čez kakšen teden menjam cifro.
Ti jo javim.
Valda ne pozabim.
Se slišva, prav?
Ajde,
lepo odtrajaj.
Čau.
Obrazložitev komisije:
Skozi branje in enostaven, pogovorni jezik, ki ga uporabljamo vsak dan, lahko začutimo sproščenost pesniškega izraza. Pesem nas intrigira, sprašujemo se, kdo je tisti, ki je v tem primeru na drugi strani – če sploh je kdo. Te situacije so nam vsem poznane, zato se lahko v tej pesmi najde vsak bralec. Soodvisnost interpretira v smislu soodvisnosti v iskanju nekega kontakta, nekega odgovora od nekoga z druge strani.
_
Nika Gradišek
Pred ogledalom govorim sama s sabo
kot z otrokom,
kot z nečim mehkim in nenehno na robu joka,
kot z nečim kolcajočim in nenehno na robu smeha,
kot s keramično skodelico,
preden jo pospraviš v pomivalni stroj.
Razmišljam,
da bi nekoč rada napisala
nekaj svetlo modrega o tem,
kako je prvih nekaj trenutkov držanja za roke
vedno spotikajočih,
kako te dobri objemi pregnetejo kot glino,
da stojiš bolj ravno,
namočijo in posušijo
v sveže prepleskane stene.
Nabiram blato
na platforme svojih škornjev,
ga shranjujem kot upor
tlakovanim potkam in metlam
in štejem osvetljene sobe nad sabo.
Na vratu čutim 563 tihih vzdihov
med jutranjo kavo,
vsi se zlivajo
s toplo kuhinjsko lučjo,
brez robov
in voljno,
da po sekundi ali dveh
ne veš več,
da so bili tu.
Obrazložitev komisije:
Skozi pesem lahko opazimo inovativne kombinacije motivov, ki se kažejo skozi jasne podobe. Pesem je krhka, a obenem močna. Zaznamo lahko veliko vpliva sodobne poezije.
_
Pia Kramberger
Prizna, kot vaza je,
razbita na ostre črepinje,
rdeče vrtnice z odpadlimi,
od tujih črepinj,
pomendranimi listi.
Da ji lahko prideš bližje
moraš stopiti prav na konice prstov
in se v zasanjanem decrescendu še sam sesesti.
Zlomljen, preveč ranljiv za besede
z dlanjo v njeni dlani,
da uravnotežita padanje čez korenine.
Življenje brez soodvisnosti nima smisla.
Ravna pot ne vodi
v deželo za sedmimi vodami in sedmimi gorami.
Zato gradimo mostove,
asfaltiramo vijugaste ceste,
rišemo grafite
in iz strtih vaz sestavljamo mozaike.
![](http://revijapanika.si/wp-content/uploads/2022/05/spletna-stran-miselc-75x75.jpg)
![](http://revijapanika.si/wp-content/uploads/2022/04/pexels-pixabay-267669-75x75.jpg)